Van úgy, hogy az ember megáll
csak a réten. Most született tisztaságában csillog harmat a kákicsvirág recés
levelén, a hegykaréjon leomló ködből szinte már fogható közelségben foszlanak
szét a pelyhes párák, felragyog a nap...
Berzengő bokrok beszélnek,
nyelv nélkül és szavak nélkül, annyira csupán mozdulatokkal, hogy a saját
lélegzésére tud figyelni közben az álldogáló.
Nem csupán a bokrok, hanem a fű
is, az ég is... S miközben a nézelődő átérzi ezt, tudja, hogy immáron birtokába
vétetett mindannak, amit elindít a kép. Folyamatos cselekvéssorrá válik maga
is. Tennivalói kiolvashatók a szó nélkül megismert közelségből, s érzékelésén
át tovább létezik az, aminek így, természetes maga-átadással, a részese lett.
Nem beszélni volna jó. És — vaIahogyan
emlékeztetni rá mindenkit, hogy megélte ezt ő is.
♦ ♦ ♦
Már az első pillanatban, amikor
szavakat emel tenyerére — anyagukat próbálgatva akad,
amire erősebben is ráfog —, elrendezi őket, vagy néha
csak engedi, hogy harmonikus saját rendjük szerint éljenek, zsibongjanak
mozduljanak, susogjanak vagy éppen elcsituljanak, tudhatja, megszegte a lelket
megérintő első teljesség szabályát. A
szótlanságét.
Eleinte
boldogság a megnevezés, az, hogy mi —
milyen... A tűnődések magányos ideje akkor kezdődik, amikor mindeközben más
szavakkal segített vagy akadályozott cselekvések forgatagában történik még
annyi más is, s nem igazolódik vissza számára, hogy ő jól mondja, hogy ő mondja
jól.
Később
látja meg — a sokfélét sokféleképpen lehet
mondani. S íme, most már kívülről figyeli, amit pontosan és legjobb
lelkiismerete szerint - maga hozott létre.
A
bokrot „bokorul" mondta, az eget „égül", a társadalmat
„társadalomul" .
♦ ♦ ♦
Rá
kell jönnie, hogy ennyi, amit megtehet: leírja, mi — milyen. Azt reméli, hogy az ilyen szertartással,
érzékekkel viszont-birtokába vette azt, ami őt struktúrákkal és külsőkkel fogta
meg.
A
lélegző csönd iránti hűségből — belülről
mutatja meg azt, ami: ilyen vagy olyan. Megmondja a nevét.
Hitte,
hogy hatalmat nyer fölötte. Talán azt a hatalmat is, hogy mintegy kivonta a
csöndből? Ábrázolat formájában. Leírásával. elmondásával. Nevén nevezve — uralhatja is? Hogy „az" — engedelmeskedni fog. Hiszen a pontos nevén
szólította meg...
Nagy
tévedés. Nem fog engedelmeskedni. Pedig beismeri. hogy igen ez az, így hívják
őt, és érti is a nevét.
♦ ♦ ♦
A csönd tartományában vannak bokrok, füvek,
egek és emberek is. Mind értik egymást. A lélegző csöndnek engedelmesek. Megbocsátóan
néznek a lírikusra — milyen rossz neki, hogy beszélnie kell. Milyen rossz neki,
szegénynek, hogy nem maradhat csöndben. Nem hallgathat el valamit. S ha valaki
"csakis olyan emberül" beszél, amilyen ember ő maga - ez nem azt
jelenti, hogy kevesebb valaminél vagy több valaminél, hanem csak olyan —, azt
fogja talán mondani, hogy „nem értem a verset".
A vers tapasztalata ezek szerint más, mint az
övé. A vers tapasztalatát van, aki hajlandó a költővel azonosítani, s
csodálkozhat aztán, ha nem jut semmire. Ő azt hitte ugyanis, hogy a költőnek
haszna van abból, hogy költő. Hogyan? Hát akkor mi értelme az egésznek?
S ilyenkor a lírikus csak a tapasztalatát
ismételheti meg, hogy a sokfélét sokféleként lehet mondani. Nem kell. Lehet.
Nem biztos, hogy kell, de lehet. S van valami,
ami miatt mondódnia kell, megmutatódnia kell. Nem tudni, mi az. A lélegző csöndben benne van ez a valami, de — megnevezvén — Őt nem szabad kivonni belőle. Talán attól halna meg a lélegző csönd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése